Veiliger kruispunt Wechelsebaan-Boskant

We voerden zopas een proefopstelling in aan het kruispunt van de Wechelsebaan met Boskant. Dit om de veiligheid van de fietsers op het dubbelrichtingsfietspad te verhogen.

We snoerden het kruispunt aan beide zijden in met paaltjes zodat de aansluiting van Boskant haakser op de Wechelsebaan komt te staan. Hierdoor worden vloeiende afslagbewegingen van gemotoriseerd verkeer afgeremd. Door de versmalling wordt het fysiek onmogelijk gemaakt dat twee voertuigen naast elkaar kunnen staan bij het uitrijden van Boskant. Om dit duidelijk te maken, brachten we een middenas aan om de gewenste positie op de rijbaan aan te geven. Daarnaast voeren we binnenkort ook nog een afslagverbod in Boskant in voor vrachtverkeer +3,5 ton in (uitgezonderd laden en lossen). Het vrachtverkeer dient via Papendijk (afslag naast carpoolparking) naar KMO-zone Achterstenhoek te rijden. 

Proefopstelling

De proefopstelling wordt ingevoerd voor een periode van 6 maanden, zodat we kunnen bijsturen indien nodig. Na afloop van de proefperiode zal de opstelling geƫvalueerd worden. Bij positieve evaluatie zal aan beide zijden van het kruispunt een deel van de rijbaan worden opgebroken voor de aanleg van een plantvak.

Veiligheid fietsers voorop

Met deze aanpassing worden voertuigen gedwongen om te vertragen waardoor het dubbelrichtingsfietspad beter in beeld komt en fietsers hierdoor sneller worden opgemerkt. Het doel van deze opstelling is dan ook de verkeersveiligheid voor fietsers te verhogen, in afwachting van het fietspadendossier, waarbij toekomstgericht aan beide zijden van de N153 een enkelrichtingsfietspad zal worden aangelegd. Voor dit dossier blijven we druk uitoefenen bij de Vlaamse overheid om van fietsveiligheid een topprioriteit te maken en deze gevaarlijk aanliggende dubbelrichtingsfietspaden versneld aan te pakken. 

Gepubliceerd op maandag 8 april 2024 om 09.38 uur